Miért kell még egy Core Set-et venni? Ó, Teremtőm, Miért? És kinek? Annak érdemes teljes szívből megvennie a CS2-t, akinek tényleg jól jön a flottájába még egy X-Wing és/vagy még kettő TIE/Fighter (vagyis olyanoknak, akiknek XW1-ből igazán kevés hajójuk van, vagy teljesen új játékosok, azoknak nagyon érdemes megvenni, hiszen csak a hajók megérhetnek ennyi pénzt), és persze bárkinek, akinek nem igazán számít kb. 11 000 Ft (ez a poszt nem nekik szól)!
Rövidítések a bejegyzésben:
XW1: X-Wing Miniatures Game
XW2: X-Wing Miniatures Game 2nd Edition
CS1: Core Set (“a piros”) vagy Core Set: The Force Awakens (“a kék”)
CS2: Core Set 2.0
ConvKit: valamelyik tetszőleges Conversion Kit
Mindenki más pedig megfontolhatja az alábbi tanácsokat (sajnos nem igazán lehet szemezgetni köztük, mert vagy mindet bevállalja valaki, vagy vennie kell egy CS2-t), hogy mindene meglegyen az XW2 teljes játszhatóságához.
Sajnos a CS2 megvétele, és a hasznos dolgok kimazsolázása, majd a maradék dolgok eladása sem igazán jó opció, mert a "maradék dolgok" nagyjából mindenkinél ugyanazokat jelentik (a 3 hajó, a tárcsáik és talp-lapkáik, a pilóta-kártyák, kockák, hajó-fejlesztéskártyák), ezért azokra nem nagyon van igazi kereslet.
Akkor hát: mi az, ami fontos, "esszenciális" resze a CS2-nek? Kezdjük onnan, hogy az FFG szerint mi az, ami fontos hozzávalója egy megrendezett versenyen való részvételnek? Ezekről az X-Wing Miniatures Tournament Regulations-ben elég kimerítő leírást találhatunk, az "Essential and Nonessential Components" szakaszban, amik kb. ezt mondják:
-
csak eredetiek fogadhatóak el ezekből:
kártyák (pilóta-kártyák és fejlesztés-kártyák, sebzés-kártyák);
"objektumok" (hajó talp-lapok, akadályok, bombák és aknák karton-darabjai);
mérőeszközök: manőver-sablonok és távolságmérő (mégis megengedi a hivatkozott szabályzat a "Legal Products and Substitutions" alatt a pontos méretekkel utángyártott sablonokat és távmérőket;
Kockák (fura, ezt nem említik, de én hozzáteszem)
-
helyettesítő dolgok is elfogadhatóak:
tokenek, jelölők, pajzsok, töltet-jelölők, toronyfegyver-irány jelzők, hajóazonosító számok (hajó egyértelmű megjelöléséhez és célpont beméréshez egyaránt)
A javasolt megoldások elfogadhatóságát ezzel az skálázással minősítem (tapasztalat szerint, legfeljebb):
[1] - baráti meccseken, egymás között
[2] - kicsi, pár fős versenyeken (pl. KEX)
[3] - közepesebb/nagyobb, de nem hivatalos versenyeken (pl. a budapesti XW Liga-fordulókon)
[4] - magyarországi hivatalos FFG-versenyeken (pl. Store Championship, Regional Championship)
[5] - FFG-s National Championship (akár magyar, akár külföldi esemény), vagy magasabb fokozat (System Open, Coruscant, stb.)
Pilóta- és fejlesztés-kártyák: ha elég rutinos XW1 játékosok vagyunk, és van legalább egy 10+ hajós seregünk akármelyik frakcióból, akkor nyilván megvettük (vagy legalábbis meg fogjuk venni) a frakcióhoz tartozó ConvKit-et: ezzel pilóta- és fejlesztés-kártyák tömkelege felett rendelkezhetünk. Olyan, ami csak a CS2-ben található, elenyészően kevés van (2 X-Wing pilóta és 3 TIE/Fighter pilóta, 1 Modification (Afterburners), 2 Astromech (R2-D2 és R5-D8), és a 7 Force Talent. Versenyre kérhetünk ilyeneket kölcsön [5], nem olyan szigorú versenyekre vihetünk inkább nyomtatott listákat [2], haveri játékra meg elég egy squad-builder programban bemutatott sereg [1], vagy egy igénytelen post-it fecni is megteszi pl. "R2-D2 astro" felirattal [1].
Damage Deck (sebzés-kártyák): mivel az előrendelt CS2-höz adtak még egyet ajándékba (igaz, nagy formátumú lapokon, X-Wing hajómodell témával díszítve), ezért sokak értékesítették az egyiket: másodkézből önállóan megvehető ritkán [5], alternatívája egy nem-hivatalosan előállított, de viszonylagos igényessége miatt a magyar közösség által széles körben elfogadott változata (a Módos-féle különösen jól sikerül [3], vagy egyéb, házilag nyomtattva, max [2]).
Hajó-talp lapok: ConvKit-ből, vagy a csak CS2-ben találhatóakat kölcsönbe kapva [5].
Akadályok: XW1-ből hozottak hivatalosan elfogadottak [5].
Bombák és aknák: XW1-ből hozottak hivatalosan elfogadottak [5], annyira, hogy a CS2-ben és a ConvKit-ekben sincs is ilyen karton-darab.
Mérőeszközök / manőver-sablonok (középvonallal): régi manőver-sablonok átalakítása, vagyis a középvonal behúzása lehet megoldás. Kicsit munkás, nagy pontosságot igényel [3]. Másodkézből talán megszerezhető lesz [5] a későbbiekben, mert egyre többen vannak, akiknek a CS2-ből van kihasználatlan készletük, mert vettek vagy nyertek műanyag sablon-készletet azóta. Persze nyerhetünk ilyet magunk is [5], vagy vehetünk is ilyet [5], itt van is egy lista ilyen boltokról.
Mérőeszközök / lőtáv-mérő: a régiekkel megegyezik, vagy van, akinél maradt felesleges (megvehető) [5], nyert [5], vagy vásárolhatunk is ilyet [5].
Kockák: a régiekkel megegyezik az új, de ha kell még, külön is kaphatóak [5], vagy van akinél maradt felesleges (megvehető) [5], kicsit olcsóbban. (Vagy van Dice App, amit kevesen használnak, mert állítólag kicsit félrehúz… én úgy fogalmaznék, hogy csúnyán néznének rád, ha azt használnád.)
Tokenek, jelölők, pajzsok, töltet-jelölők, hajóazonosító számok (hajó egyértelmű megjelöléséhez és célpont beméréshez egyaránt), stb. Pontosabban:
Base Marker Tokens (x2) - hasznos, de nem szükséges a játékhoz
Disarm Token - XW1-es készletben is megtalálható
Critical Damage Tokens (x3) - dettó
Evade Tokens (x3) - dettó
Focus Tokens (x4) - dettó
Force Tokens (x2) - ez az egyik új jelölő
Hyperspace Tokens (x2) - nem szükséges a játékhoz
Ship ID Tokens #1-6 (3 of each) - XW1-es készletben is megtalálható
Lock Tokens #1-6 - hivatalosan is helyettesíthető XW1-esekkel
Ion Tokens (x3) - XW1-es készletben is megtalálható
Initiative Token - nem igazán szükséges a játékhoz, akármivel helyettesíthető.
Shield Tokens (x4) - XW1-es készletben is megtalálható
Stress Tokens (x5) - dettó
Standard Charge Tokens (x6) - ez a másik új
Szóval két új jelentésű jelölő van a CS2-ben az XW1-hez képest, de mindkettő ConvKit-ben is megtalálható [5] (vagy házilag is lehet ilyet barkácsolni: kinyomtatni, vágni, esetleg kartonra ragasztva [3]).
Szabályok, letöltve és/vagy kinyomtatva [5]: jobb is, mint a CS2-es, mert úgyis frissnek kell lennie, esetleg FAQ-al megtámogatva, itt: https://www.fantasyflightgames.com/en/products/x-wing-second-edition, a lap alján a Support szakaszt kinyitva.
Költségek
Mibe kerül ez a helyettesítéses hóka-móka? Kevés pénzbe, és egy minimális utánajárásba és kézimunkába. Ezt lehet összevetni a CS2 árával (kb. 11 000 Ft), és a megvétel és kicsomagolás időráfordításával.
Pilóta- és fejlesztés-kártyák: nem szükségesek
Damage Deck: 500-2000 Ft
Akadályok: jó a régi
Mérő-eszközök: kézi-módosított: 0 Ft, 1-2 óra, közepes kézügyesség
Kockák: jó a régi
Tokenek: régi + ConvKit kombinációval egyszerűen kezelhető
Összesen: 500-2000 Ft + 1-2 órányi mérőeszköz középvonal-jelölés. Ennyi.
Ja, és tényleg legyen Conversion Kit-ed!
Akinek nem inge
Ha új játékos vagy, és tényleg elolvastad eddig ezt a cikket, és nem akarsz 1 X-Wing-et meg 2 TIE/Fighter hajót, akkor ez egy rossz hír neked: sajnos mégis érdemesebb megvenni a CS2-t, és eladni abból a felesleges hajókat bagóért (mert ezekkel a hajókkal mindenkinél tele a padlás), mert ha semmi régi alapfelszerelésed nincsen, akkor pár nagyon fontos dolgot csak nagyon macerásan tudsz helyettesíteni, ezek közül is a legfontosabbak: az akadályok (aszteroidák), mérő-eszközök, illetve legolcsóbban kockához jutni is innen lehet, illetve mindenféle tokennel is el van látva, amit nem kell egyesével levadászni másodkézből vagy utángyártott műanyagból (amik elég drágák).
Puffogás
Miért nem veszek én, pedig megengedhetném magamnak anyagilag?
Először is, mert köcsög az FFG! (Ha elköltenék 55 000 Ft-ot 3 ConvKit-re és a CS2-re, akkor pont 4 pajzs tokenem lenne… nos, a legtöbb alap (200-pontos) Rebel vagy Scum builddel simán túl lehet lépni lépni). (Mellékszál: egy leheletnyit ez a ConvKit-ekbe is bele van kódolva, de ott lehet egy kicsit sakkozni, pl. 4 TIE/Fighter-t lehet kirakni belőlük (Empire), de ha úgyis venne az ember Rebel ConvKit-et, onnan jöhetne még 2 tárcsa, az már 6 TIE/Fighter az asztalon... vagy 2-2 Y-Wing-et is ki lehet rakni (Rebel + Scum ConvKit), persze a negyedik talp fura lesz, de attól még játszható... de ez még nem olyan arcpirító. Mondjuk a 2 X-Wing konverziója már közel áll a "pofám-leszakad"-hoz, itt már látszik az az FFG-től jövő üzenet, hogy "mindenképpen vegyél egy CS2-t és még egy Saw’s Renegades készletet is!"
Másodszor: ezzel üzenhetünk, hogy nem támogatjuk anyagilag a nettó lehúzást. Nem árulom el, hogy mennyi pénzt költöttem el xw-re az elmúlt években, de nem 1-2 százezer forintot... (Többet. Sokkal többet.), tiszteljenek már meg egy kicsit jobban egy ilyen átállással!
És persze védjük a Földet, ne termeljünk _felesleges_ szemetet, és ebben ne támogassuk az FFG-t se (merthogy sok dolog, ami a CS2-ben benne van, megtalálható a ConvKit-ekben is.